bar für die Erzeugung von Parallelversionen benutzt werden können, Denken“ misst im Wesentlichen etwas anderes als der HAM-Nat. Access scientific knowledge from anywhere. Für die 24 Aufgaben haben die. is too low to be able to assess the effect of the HAM-Nat test were merged with the associated M1 exam results. For both test groups a significant correlation existed between test results and study success (HAM-Nat: OR=2.07; NatDenk: OR=2.58). If both admission criteria are estimated in one model, the main effects (GPA: OR=2.45; test: OR=2.32) and their interaction effect (OR=1.80) are significant in the HAM-Nat test group, whereas in the NatDenk test group only the test result (OR=2.21) significantly contributes to the variance explained. Figure 1 depicts this effect: ‘GP, ent variable was dichotomised at the median into good, ility for study success was illustrated separat, groups. For this part, motivation to do well is very important and probably par-, ticipants were not motivated enough. Vorbereitung HAM-NAT. The assumption has been confirmed that. No differences were found for the birthplaces of parents (a proxy for migration background). Die AUCs für die, verschiedenen Modelle und die beiden Tests sind in T, sich die AUC für die Abiturnote allein (Modell 1) nicht si-, gnifikant von 0,5, was einer Zufallsauswahl entsprechen, und die Abiturnote plus deren Interaktion unterscheiden, Aus Abbildung 2 wird deutlich, dass durch den HAM-Nat, gerade bei einer hohen Selektionsquote, d.h. bei hoher, Spezifität (links auf der x-Achse), mehr erfolgreiche Stu-, note allein (Modell 3 vs. Modell 1). Kno, tests are used for medical school selection in Belgium, increase of successful students from 23% to 84% after, a demanding admission procedure had been introduced, at the university of Graz, Austria (mean percentages of, three years before and after the admission procedure, had been established). The subject was entering students of C medical graduate school in 2008. Die Chemiefragen wurden, weniger häufig richtig beantwortet als die restlichen Fra-, gen zu den Themengebieten Biologie, Physik und Mathe-, matik (35.8% vs. 43.4% richtig Antworten, F, p<.001). Medical students showed significantly higher scores than admitted flight school applicants for adherence to procedures (p < .001, d = .63) and communication (p < .01, d = .62). Participation in a chemistry course did not improve students' achievement, probably because the content of the course was not coordinated with the test and many students lacked of motivation to do well in the second test. of the Nat-Matriculation. und wir können die Nullhypothese nicht zurückweisen, Items zugreifen und Zufallsauswahlen aus einem gemein-, Die niedrigen Korrelationen mit dem Test „Naturwissen-, schaftliches Denken“ waren zu erwarten, denn dieses, Modul ist auf logisches Denken und andere Intelligenz-, funktionen ausgerichtet, der HAM-Nat dagegen auf posi-, lich der Anzahl der gelösten Items signifikant unterschei-, den, deuten die Ergebnisse darauf hin, dass es schwierig, Wissen zu erstellen. All students able to complete the examination would, have been given a chance, no one would ha, not completing the examination would also have been, If our priority is to identify university dropouts, a specific, test is required. In this study the, predictive power of the HAM-Nat test will be com, NatDenk test, which is similar to the TMS module “medical and scientific. The analysis convincingly demonstrates that, by contrast with open admission, performance-based selection of medical students significantly raises the probability of successful study progress. The sample size in the regression models varies between 32 and 55 students. Zu diesen Items erzeugte eine, Arbeitsgruppe 60 inhaltlich und formal ähnliche T, gen für einen Paralleltest – den HN200, Version des HAM-Nat besteht aus 60 Multiple-Choice, cher Mathematik, Chemie, Physik und Biologie auf dem, Niveau der gymnasialen Oberstufe. Trotz dieser unterschiedlichen Schwierigkeitsgrade ist es so, dass jede Aufgabe, egal ob leicht oder schwer, nur einen Punkt gibt. Mutah University. test (HAM-Nat) at Hamburg medical school. Available via license: CC BY-NC-ND 3.0. Übungen zum Kurs Logarithmusgleichungen 3.Logarithmusgleichungen mit drei Logarithmen sowie Logarithmusgleichungen mit zwei Logarithmen und Absolutglied Correlations of the two HAM-Nat versions with the test of scientific reasoning were r=.34 und r=.21. second phase of studies without delay, rising to 78% in the AdH-group Synopse der Ergebnisse. identify the obstacles to providing such education. Die Korrelation des Moduls „Naturwissenschaftliches, Das Testmodul „Naturwissenschaftliches Denken“ korre-, lierte mit der Testhälfte A des HN2006 zu r=.34 und mit, der Testhälfte B ebenfalls zu r=.34. Considering a sub-sample, corresponding to the quota of places allocated by the, university itself, no significant correlation of the GPA with, striction of the GPA [6] indicating that differences in the, range of very good GPAs (1.2 -1.7) have no substantial, influence on HAM-Nat test results. Hannover: HIS Hochschul-Informations-System. period of study only increased slightly in the period studied. The measurement of psychosocial competencies with traditional interviews shows rather low reliability and validity. Seit 2008 finden, Studienbewerber auf der Homepage des Universitätskli-, nikums Eppendorf eine Internetseite mit Themenkatalog, über das Studium zu informieren und einen realistischen. Rights to use the test were purchased from ITB-Consult-, The chemistry department of Hamburg University regularly, offers this five-day course to first year medical students, before the beginning of the term. The HAM-Nat achieves a small amount of incremental validity over pre-university educational attainment. Access scientific knowledge from anywhere. This research was, funded by the “Foerderfonds Lehre”, a grant of the Uni-, The authors declare that they have no competing in-, Hissbach J, Klusmann D, Hampe W. Reliability of a science admission. In the group of, the top 25% participants in our study (combination of, GPA and HAM-Nat), 100% successfully passed the exam-, ination in 7 semesters. Introduction of the HAM-Nat examination – applicants and students admitted to the Medical Faculty in 2012-2014, Reliability of a science admission test (HAM-Nat) at Hamburg medical school, The validity of school-grades for academic achievement: a meta-analysis (Die Validität von Schulnoten zur Vorhersage des Studienerfolgs : eine Metaanalyse), Evaluation des Tests für medizinische Studiengänge (TMS): Synopse der Ergebnisse, Die Validität von Schulnoten zur Vorhersage des Studienerfolgs – eine Metaanalyse, Sleep medicine education and knowledge among medical students in selected Saudi Medical Schools, Assessing core competences of medical students with a test for flight school applicants, The Jordanian Universities Students Practicing Degree of Thinking Skills. The correlation, between HAM-Nat and NatDenk was, respective to the, test-version, r=0.34 or r=0.21 [7]; thus both t, use both knowledge tests like the HAM-Nat as well as. Für eine. Following a pilot test of MMIs for medical school admission at Hamburg University in 2009 (HAM-Int), we took several actions to improve reliability and to reduce costs of the subsequent procedure in 2010. the medical state exam. In this study success was operationalized as number, of passed examinations. Arbeitsbericht: Institut für Test- und, Schulnoten zur Vorhersage des Studienerfolgs - eine, durch das Hamburger Auswahlverfahren für Medizinische, Studiengänge - Naturwissenschaftsteil (HAM-Nat). The latter criterion is used specifically in, cases when the focus is set on monetary aspects, as, scheduled progression of study is financially efficient. Die vorliegende Metaanalyse integriert die seit 1980 publizierten europäischen Studien zum Zusammenhang von einzelnen und durchschnittlichen Schulnoten einerseits und dem Studienerfolg andererseits (insgesamt 83 Koeffizienten). Die Wahrschein-, mender Anzahl von Fachsemestern. Auswahlgespräche könnten sinnvoll sein, um Studienbewerbern die Wichtigkeit nichtkognitiver Eigenschaften zu vermitteln und sie stärker an die Fakultät zu binden. Their psychometric properties and relations to academic success are compared. In contrast, the Hamburg Assessment Test for Medicine, Natural Sciences (HAM-Nat) evaluates knowledge in natural sciences. part which has a heavy emphasis on natural sciences. Hier hat nur noch knapp, mehr als die Hälfte der Ausgangsstichprobe teilgenom-, men. Better performance in the entrance test was associated with age over 21, male gender, German nationality, first language German and both parents holding an academic degree – effect sizes were small. Trapmann et al. Die für Schulnoten berechneten Validitätskoeffizienten sind generalisierbar positiv und von Null verschieden. Für die Analysen wurde, schen r=-.22 und r=.53 (Mittelwert: .06), die internen, α=.69 (siehe Tabelle 1) und die Parallelt. The purpose of our study was to evaluate if the HAM-Man is a useful selection criterion additional to the high school grade point average (GPA) in dental admission. This, sample was representative of the entity of university be-, ginners in the orientation phase in terms of gender, and GPA. Tabelle 2: Korrelation der verschiedenen T, Die Retest-Reliabilität wurde nur für die T, (siehe Abbildung 2). Die mittlere, heit waren viele Anwesende nicht bereit, ein zweites Mal, Unterschiede in der Abiturnote und der Geschlecht, nehmer das Modul „Naturwissenschaftliches Denken“, und 79 erneut den HAM-Nat. Da Studienabbruch, schwierig zu erfassen ist, haben wir Studienerfolg als, „Physikum nach 7 Semestern bestanden“ operationali-, siert. Suitability of the HAM-Nat test and TMS module "basic medical-scientific understanding" for medical school selection.pdf Available via license: CC … No differences were found for the birthplaces of parents (a proxy for migration background). In order to reduce delay and dropout in the preclinical years, Hamburg Medical School decided to develop a natural science test (HAM-Nat) for student selection. The present meta-analysis includes all European studies that have been published since 1980 and investigated the relationship between school grades and university grades (altogether 83 coefficients). Indeed, some medical schools already offer ‘grade discounts’ to applicants from less well-performing schools. Daraus entstand die erste T, für die Studienanfänger der Kohorte 2006 [15]. Zusammenfassung. AUFGABEN á EXAKTE ANALYSE DER ORIGINALAUFGABEN á AUSF HRLICHE ... MedAT und Ham-Nat zu studentisch fairen Preisen anbieten. admission procedures such as written tests [1], [2]. The predictive validity of the BioMedical Admissions Test for pre-clinical examination performance, Evolutionary origins of sexual motivation, Analysis on a Medical School Students' Academic Achievement by University Major Field. HU. IBM SPSS Stat-. 2008;25(2):Doc82. Eine von fünf Antwortalternativen ist, Minuten Zeit zur Bearbeitung. Daher ist für den Aufbau einer Sammlung von Items, die austausch-. University academic achievement may be inversely related to the performance of the secondary (high) school an entrant attended. Within this four week interval students were offered a five day chemistry course. [4] fassen zusammen: den verschiedenen Schulen und Bundesländern. Models within the item response theory (IRT), versions and cohorts of students. In contrast, for, the tests alone (Model 2), and for the combinations of, Figure 2 shows that particularly in case of a strict selec-, tion quota (high specificity, left on the x-axis) by HAM-Nat, test results, we identify more successful students as, compared to selection based on Abitur results only, (Model 3 vs. Model 1). Themenkatalog HAMBURG (PDF) Themenkatalog MAGDEBURG (PDF) ... HAM-Nat Übungsfragen: 2 x 80 Multiple Choice Aufgaben zur Vorbereitung auf naturwissenschaftliche Auswahltests für das Medizinstudium: ... HAM-Nat Termine 2020. Die Universität Hamburg hat im Jahr 2005 begonnen, einen Na-, die Übereinstimmung der Testergebnisse des HAM-Nat mit denen, : Die Paralleltest-Reliabilitäten für die vier T, Die Ergebnisse lassen erwarten, dass weitere, Studienbewerberauswahl Medizin, Externe V, Ferguson E, James D, Madeley L. Factors associated with success, Smolle J, Neges H, Macher S, Reibnegger G. Aufnahmeverfahren, The University Hospital in Hamburg (UKE) started to develop, correlations of HAM-Nat test results with a test of scientific reasoning, =.61. Particip-. 2008. Applicants primarily use the selection procedure tactically to obtain the university place they want to study medicine. 316 first-year students participated in the study in 2007. Temporal patterns of dropout before this goal was achieved were also investigated. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates; 2000. Wir sehen einen, Vorteil des HAM-Nat in der relativen Unabhängigkeit des, Kriterium eingeführt, welches insbesondere im Bereich, der Spitzenleistungen eine Differenzierung von Studien-, bewerbern erlaubt und auch in dieser schon stark vorse-, lektierten Stichprobe noch prädiktive Stärke für den, Dr. B. Andresen für Anregungen und lebhafte Diskussio-, Tabelle 3: Fläche unter der Kurve (AUC) für die verschiedenen Prädiktionsmodelle, getrennt nach HAM-Nat und NatDenk, Tabelle 4: Hochrechnung des Anteils der erfolgreichen Studierenden nach unterschiedlichen Selektionsquot, nen und ihre Unterstützung, Herrn D. Münch-Harrach und, Herrn C. Kothe für ihre Unterstützung bei der Datenv, beitung sowie Herrn N. Feddersen für Hilfe bei der Über-, setzung. This lists consisted of 6-point rating scales (1: very low occurrence to 6: very high occurrence) and included the competences leadership, teamwork, stress resistance, communication, awareness, and adherence to procedures. The overall reliability of the initial 2009 HAM-Int procedure with twelve stations and an average of 2.33 raters per station was ICC=0.75. Moderatoranalysen zeigen signifikante Einflüsse des Landes, des Studienfachs, der Zeitspanne zwischen Schul- und Studienleistung und des Studienabschnitts der Studienleistung. Diese Studie ist ein weiterer Schritt, den, des Testmoduls „Naturwissenschaftliches Denken“, das inhaltlich, und strukturell dem Modul „Medizinisch-naturwissenschaftliches, Grundverständnis“ des Tests für Medizinische Studiengänge (TMS), rungseinheit im Jahr 2007 teil. [1, Nachdem 8 Items, die in der Vortestung an Gymnasiasten, wenig trennscharf waren, entfernt worden waren, bestand, der HN2006 aus 52 Items. Berücksichtigt wurden für diese Auswertung nur die Daten, deren Basis diese Analyse erfolgte, umfasste 1, sicht auf Geschlecht, Alter und Abiturnote nicht signifikant, von der Gesamtheit der Studienanfänger in der Orientie-, rungseinheit. Reliability of a science admission test (HAM-Nat) at Hamburg medical school.pdf. to 2011. The odds ratios, and 95% confidence intervals are given. We analysed academic achievements of entering students by grades, curriculum from 2008, Knowledge in natural sciences generally predicts study performance in the first two years of the medical curriculum. der Materiebegriff, der Begriff der chemischen Reaktion, und organische Verbindungen und deren Aufbau zunächst, bekannt sein, sofern sie die Seiten besucht hatt, (AC, AD, BC oder BD), nämlich 26 alte Fragen aus dem, Möglichkeit, an dem freiwilligen fünftägigen Chemiekurs, teilzunehmen. In Anbetracht der Tatsache, dass die, Auswahlverfahren und die Studienabbruchquoten auch, in den Fokus im Rahmen der Debatte um den Ärzt, gel rücken, ist ein Ziel der Studierendenauswahl, diejeni-, gen unter den Studienbewerbern zu identifizieren, die ihr, Studium abschließen, denn dies ist die Voraussetzung, dafür, den Arztberuf zu ergreifen. Betrachtet man eine Substichprobe, die der Hochschul-, eingeschränkt, dass keine signifikante Korrelation mit, dem HAM-Nat zu finden ist (r=0,11) [6]. The mean corrected validity for school grades ranges from .26 to .53, using undergraduate or graduate grades to measure academic success. University Medical Center Hamburg - Eppendorf, Suitability of the HAM-Nat test and TMS module "basic medical-scientific understanding" for medical school selection, Prediction of practical performance in preclinical laboratory courses – the return of wire bending for admission of dental students in Hamburg, Cutting costs of multiple mini-interviews - Changes in reliability and efficiency of the Hamburg medical school admission test between two applications, The Hamburg Selection Procedure for Dental Students – Introduction of the HAM-Nat as subject-specific test for study aptitude, Simulación clínica de alto realismo: una experiencia en el pregrado, From HAM-Nat to the “Physikum” – Analysis of the study success parameters before and after the introduction of a science test in the approval procedure, What is the effect of secondary (high) schooling on subsequent medical school performance? IBM SPSS Statistics, Version 19.0.0, Von allen Studienteilnehmern haben in Hamburg 67,3%, das Physikum in Regelstudienzeit und 84,6% bis zum, Überblick über die Charakteristika der Gesamtstichprobe, und der beiden Substichproben liefert Tabelle 1, Signifikante Korrelationen mit der Abiturno, HAM-Nat (r=-0,24; p=0,038), nicht aber für den NatDenk, Die Auswertung der Ergebnisse erfolgte in mehreren, Schritten. Studies show that essential for this are an internal re-, presentation of the text information in the w, memory, the construction of an interference chain, and, recoding of text statements into an imaginativ, The correlation between the HAM-Nat test with the test, module “scientific reasoning” (NatDenk) was explored in, context of a second study before the intr, HAM-Nat into the Hamburg selection process. For the discretionary part of the selection procedure, Hamburg applies an entrance test of scientific knowledge, the HAM-Nat [3, ... Model 3 refines prediction further. Für eine über, sichtliche Darstellung diskutieren wir die Ergebnisse für, breiter angelegten Studie zur Parallel- und Retestreliabi-, lität des HAM-Nat statt [7]. merous university applicants, who would have passed, A measure of a test’s quality is the “area under the curve”, (AUC). Preparation for the HAM-Nat is, tantamount to a preparation for the first two years of, study because the HAM-Nat examines basic knowledge, required for the science classes during the first two years, A preliminary version of the HAM-Nat was presented 2006, to a sample of high school students.